مقطع: کارشناسی ارشد                               سال: 1403

رشته: روان‌شناسی – روان‌شناسی تربیتی

پدیدآور: مرضیه یزدانی استاد راهنما: رقیه فاضل

جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس

هدف از تحقیق حاضر بررسی دلالت‌های اندیشه مایکل سندل در عدالت آموزشی و نقد آن از منظر اندیشمندان مسلمان با تاکید بر نظریه عدالت تربیتی علم الهدی می‌باشد. روش پژوهش روش تحلیلی_ استنتاجی می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که اصول عدالت آموزشی از دیدگاه سندل را می‌توان در قالب 11 اصل جای داد که عبارتند از اصل توجه به اهداف آموزشی، تلاش و استعدادها، فرصت‌های آموزشی برابر، پرورش انسان عادل، عدالت مشارکتی، مسئولیت فردی، توجه به نیازهای واقعی افراد، جبران کمبودهای متربیان نیازمند، موفقیت، برخورداری از عزت اجتماعی و عزت نفس و اصل تساهل. سپس با استفاده از اصول عدالت آموزشی علم الهدی به نقد و بررسی عدالت و عدالت آموزش مایکل سندل پرداخته شد؛ که مهمترین نقدهایی که می‌توان بیان کرد: توجه به خیرات مشترک اصلی است که هر دو بر آن تأکید دارند اما در انسان شناسی و هستی شناسی با یکدیگر متفاوتند و همچنین سندل در برابر برخی سوالات از قبیل اینکه جامعه چگونه تشکیل می‌شود و مردم با چه علقه هایی با یکدیگر پیوند برقرار می‌کند مسکوت مانده است. در حالی که در اندیشه علم الهدی خیرات مشترک تاکید بر وحدت نوعی انسان به فطرت الهی و توحید در هستی شناسی دارد . نقد دیگر مربوط به اصل استعدادها می‌باشد که اجتماع‌گرایانی مانند سندل استعدادها را یک بسته ثابت می‌داند که عدالت آموزشی را به تامین فرصت‌هایی برای شکوفایی استعدادها تقلیل می‌دهد .در حالی که در نگاه اسلامی علم الهدی استعداد افراد در طی زمان و تجربیاتش تغییر می‌کند و با توجه به نیازها توسعه برخی استعدادها هدف آموزش قرار می‌گیرد و برخی استعدادها که به حرکت استعلایی افراد و تکامل جامعه لطمه وارد می‌کند، متوقف می‌شود. بر اصل مسئولیت فردی و استیفای حق خود، &quot,خود&quot, در اندیشه علم الهدی برآیند روابط و پیوندهایی می‌باشد که به تمام هستی دارد، می‌تواند اصلاح موقعیت کند؛ یعنی انسان دارای هویت نامتعین است. اما سندل در مورد خود برداشتی را ارائه می‌دهد که هویتش به وسیله علایق و وفاداری‌هایی که در بستر جامعه، شرایط تاریخی و فرهنگی که افراد دارد تعریف می‌شود. اما این خود مقید شده سندل نمی تواند برای ما قابل قبول باشد؛ زیرا خود باید تا حدود خویش را از شرایط اجتماعی جبری زمانه‌اش انتزاع نماید تا بتواند در چشم انداز وسیع‌تر برنامه‌ریزی کند.

مایکل سندل / Michael Sandel, عدالت / justice, عدالت تربیتی / educational justice, تربیت اسلامی / Islamic justice, عدالت آموزشی / Educational Justice

مقدمه 1 بخش اول: کلیات و مفاهیم 4 1-1 کلیات 5 1-1-1 بیان مسئله‌ 5 1-1-2 سؤالات تحقیق 7 1-1-2-1 سؤال اصلی تحقیق 7 1-1-2-2 سؤالات فرعی تحقیق 8 1-1-3 فرضیه‌های تحقیق 8 1-1-4 پیشینه‌ تحقیق 9 1-1-5 نوآوری تحقیق 9 1-1-6 روش تحقیق 10 1-2 مفاهیم 12 1-2-1 عدالت 12 1-2-2 آموزش 12 1-2-3 عدالت آموزشی 12 1-2-4 مایکل سندل 12 بخش دوم: مبانی نظری عدالت آموزشی 14 2-1 مفهوم شناسی عدالت 15 2-1-1 عدالت به‌مثابه پیروی از قانون 15 2-1-1-1 عدالت به ‌مثابه بهره‌مندی برابر 16 2-1-1-2 غلبه مفهومی سود 18 2-1-1-3 عدالت به‌مثابه رعایت حقوق افراد 19 2-1-2 ضرورت باز تعریف عدالت 21 2-2 عدالت آموزشی 23 2-2-1 عدالت تربیتی دموکراتیک 23 2-2-2 عدالت تربیتی اخلاق گرایانه 24 2-2-3 عدالت تربیتی انسانی حداقلی 25 2-2-4 عدالت انسانی تربیت حداکثری 25 2-2-5 سودگرایی 26 2-3 نقش آموزش همگانی در عدالت آموزشی 28 2-3-1 آموزش همگانی 28 2-3-2 دلایل افزایش تقاضای اجتماعی آموزش 29 2-3-3 رشد عرضه 30 2-3-4 عرضه در کشورهای صنعتی 30 2-3-5 عرضه در کشورهای در حال رشد 31 2-3-6 حمایت کمپانی‌های اقتصادی از گسترش آموزش و تعارضات نگاه تربیتی و اقتصادی 32 2-3-7 تأمین مالی آموزش از سوی دولت‌ها و علل آن 33 2-3-8 رکود عرضه 35 2-3-9 سرخوردگی در تحقق آرمان عدالت از طریق آموزش همگانی 36 2-4 نقش توسعه در عدالت آموزشی 37 2-4-1 تأثیر توسعه بر صورت‌بندی اهداف آموزشی 37 2-4-2 توسعه و آزادی 41 2-4-3 همبستگی توسعه 42 2-4-4 اتکای توسعه بر مصرف 44 2-4-5 توسعه و بحران بیکاری 47 2-5 رویکردهای عدالت آموزشی 49 2-5-1 رویکرد آرمان‌گرا 49 2-5-2 رویکرد لیبرالیستی 50 2-5-3 رویکرد مارکسیستی 51 2-5-4 رویکرد پست‌مدرن 52 2-5-5 رویکرد فمینیستی و نژادی 54 2-5-6 رویکرد وجودی 55 2-5-7رویکرد وحدت‌گرایی تشکیکی 56 بخش سوم: عدالت، آموزش و عدالت آموزشی از نگاه مایکل سندل 58 3-1 مبانی نظری عدالت در اندیشه مایکل سندل 59 3-1-1 مفهوم شناسی عدالت از دیدگاه سندل 59 3-1-2 گونه شناسی نظریه‌های عدالت از دیدگاه سندل 60 3-1-3 ویژگی های نظریه عدالت سندل 62 3-1-4 مفاهیم عمده در نظریه عدالت سندل 65 3-1-4-1 خود روایت گونه 65 3-1-4-2 خیر عمومی 69 3-2 مبانی هنجاری و اصول تحقق عدالت از منظر مایکل سندل 74 3-2-1 نتایج و آثار عدالت از نگاه سندل 75 3-2-1-1 اشتیاق عمومی به ارزش‌ها و فضائل 75 3-2-1-2 استحکام جامعه و بقای آن 76 3-2-1-3 وحدت و همبستگی اجتماعی بر محور ارزش‌ها 77 3-2-2 فضیلت یابی گفتگو محور و پرورش ارزش‌ها، راهکار سندل برای تحقق عدالت 78 3-2-2-1 زمینه‌سازی برای گفتگو 79 3-2-2-2 فضیلت یابی گفت‌وگومحور 80 3-2-2-3 طرفداری از فضائل و پرورش آن‌ها 83 3-2-3 تکثرگرایی جماعتگرایان و نسبت میان فضائل اجتماعی 85 3-3 آموزش از نگاه سندل 91 3-3-1 اخلاق پذیرش 91 3-3-2 برندگان و بازندگان 97 3-4 عدالت آموزشی از نگاه سندل 103 الف) توصیف وضعیت نظام آموزشی از دیدگاه سندل 103 3-4-1 مدرک‌گرایی 103 3-4-2 تخصص گرایی 103 3-4-3 مجاهدت و سزاواری در آموزش 105 3-4-4 عدم نظارت بر سیستم آموزشی 106 3-4-5 نقش ثروت در آموزش 108 3-4-6 نقش نژاد قومیت و جنسیت در عدالت آموزشی 108 ب) اصول عدالت آموزشی از منظر سندل 109 3-4-1 اصل توجه به اهداف عدالت آموزشی 110 3-4-2 اصل تلاش 110 3-4-3 اصل جبران کمبودهای متربیان کم برخوردار 111 3-4-4 اصل فرصت‌های آموزشی برابر 113 3-4-5 اصل پرورش انسان عادل 117 3-4-6 اصل توجه به نیازهای واقعی افراد 118 3-4-7 اصل عدالت مشارکتی 119 3-4-8 اصل مسئولیت فردی 120 3-4-9 اصل برخورداری از عزت اجتماعی و عزت‌نفس 122 3-4-10 اصل تساهل 122 بخش چهارم: عدالت و عدالت آموزشی از نگاه اسلام 126 4-1 عدالت از نگاه اسلام 127 4-1-1 عدالت آموزشی 127 4-1-2 تحولات مفهومی عدالت آموزشی 129 4-1-2-1 عدالت آموزشی و عدالت توزیعی 130 4-1-2-2 عدالت آموزشی و عدالت مشارکتی 130 4-1-2-3 موازنه حق و خیر 132 4-1-2-4 پیوستگی عدالت اجتماعی با عدالت فردی 134 4-1-3 انتخاب نظریه‌ای برای عدالت آموزشی 136 4-2 اصول عدالت آموزشی از منظر اسلام 138 4-2-1 اصل اول: تأکید بر خیرات مشترک 139 4-2-2 اصل دوم: تأکید بر نیازهای اولیه 140 4-2-3 اصل سوم: تأکید بر استیفای حق خود 141 4-2-4 اصل چهارم: تغییرپذیری استعداد و آزادی 142 4-2-5 اصل پنجم: تأکید بر مسئولیت فردی 144 4-2-6 اصل ششم: تأکید بر سعی و سؤال 145 4-2-7 اصل هفتم: اصرار به رعایت حدود الهی 146 4-2-8 اصل هشتم: آمیختن عدالت به احسان 147 4-3 نقد اصول عدالت آموزشی اسلام بر اندیشه مایکل سندل 149 نتیجه‌گیری 156 پیشنهادهای پژوهشی 156 محدودیت‌های پژوهش 159 منابع 160

1- قرآن کریم 2- نهج البلاغه 3- ارسطو. 1385، اخلاق نیکوماخوس، تهران، انتشارات طرح نو. 4- -احمدی، بابک. معمای مدرنیته، تهران، انتشارات مرکز، چاپ نهم. 5- اعلم، امیر جلال الدین، 1376، تاریخ فلسفه، تهران، موسسه فرهنگی اندیشه معاصر، ج5. 6- بابادی عکاشه، زهرا؛ شریف، سید مصطفی و جمشیدیان، عبدالرسول، 1386، بخشنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. 7- آل سید غفور، سید محسن. 1386، اسلام لیبرال در ایران معاصر .پیدایی و تحولات سنت فکری سیاسی اسلام لیبرال از مشروطه تا انقلاب اسلامی، پایان نامه دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، گروه علوم سیاسی. 8- براتعلی پور، مهدی، 1385، شمول گرایی اخلاقی ویژه نگری جماعتی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، شماره 73. 9- بشیریه، حسین، 1377، مشارکت رقابت و توسعه سیاسی، مجموعه مقالات توسعه سیاسی، علی اکبر علیخانی، تهران: نشر سفیر. 10- …………………..، 1382، دیباچه ای بر فلسفه عدالت، ماهنامه نقد، سال اول، شماره 1. 11- تنها، حسین. 1386، نقش مسئولیت در پیشرفت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی، پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان. 12- جمشیدی، محمد حسین، مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی امام خمینی، مجله حضور، شماره 36. 13- دهخدا، علی اکبر، 1373، لغت‌نامه دهخدا، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. 14- دهقان، سعیده. 1384، بررسی فرصت‌های آموزشی در استان فارس در برنامه دوم و سوم توسعه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. 15- رالز، جان. 1389، نظریه عدالت، ترجمه ی محمد کمال سروریان و مرتضی بحرانی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. 16- ریورو، اسوالدو. 1383، افسانه توسعه اقتصادهای ناکارآمد قرن بیستم، ترجمه محمود عبدالله زاده، انتشارات اختران، تهران، چاپ سوم. 17- ساخاروپولوس، جرج و وودهال، مورین. 1373، آموزش برای توسعه تحلیلی از گزینش‌های سرمایه‌گذاری. ترجمه وحیدی و سهرابی. تهران: سازمان برنامه‌وبودجه. 18- سرمدی،محمدرضا؛ معصومی فرد، مرجان. 1394، جایگاه عدالت اموزشی در تحول نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر سازنده گرایی، بخشنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری اموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره دهم. 19- سندل، مایکل، 1393 الف، عدالت: کدام کردار ما نیک است؟ مترجم: علی بازیاری شورایی، تهران: انتشارات سبزان. 20- …………………، 1393 ب، آنچه با پول نمی‌توان خرید: مرزهای اخلاقی بازار، ترجمه‌ی: حسن افشار، تهران: نشر مرکز، چاپ نهم. 21- ………………..، 1400، استبداد شایستگی: چه بر سر خیر جمعی آمده است، تهران: انتشارات تدبیرگر صانعی. 22- سوزان، جرج، 1384، بررسی وجوه ابعاد و آثار اجتماعی تاریخی نئولیبرالیسم. 23- شارع پور، محمود. 1393، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارات سمت. 24- شجاعیان، محمد و توسلی رکن‌آبادی، مجید، 1392، نظریه عدالت سندل و چند فرهنگ گرایی، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، شماره 54. 25- شجاعیان، محمد. 1395، عدالت از دیدگاه اجتماع گرایان با تأکید بر نظریه عدالت سندل و رهیافتهای آن برای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، تهران، مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت. 26- شفیعی، صابر؛ علیدادی، فرامرز و صفری، صغری. 1400، بررسی مسئولیت پذیری دانش اموزان، بخشنامه مطالعات و تحقیقات در علوم فناوری .سال سوم .شماره 6. 27- شهریاری، حمید. 1385، فلسفه اخلاق در تفکر غرب ازدیدگاه السدیر مک اینتایر، تهران: انتشارات سمت. 28- صفارحیدری، حجت و حسین نژاد، رزا. 1393، رویکردهای عدالت آموزشی (نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش ایران)، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، سال چهارم، شماره یک. 29- طبرسی، مجمع البیان، 1426، دارالعلوم، بیروت، ج1. 30- عبدوس، میترا. 1381، بررسی عوامل مؤثر در فرصت‌های آموزشی نابرابر بین دختران و پسران خلاصه مقالات مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش تهران پژوهشکده تعلیم تربیت. 31- عزیزی، سید مجتبی، 1396، لیبرالیسم علیه اجتماع‌گرایی، نگاهی به انتقادهای لیبرال‌ها به اجتماع‌گرایان، بخشنامه سیاست، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. 32- عزیزی، سید مجتبی و نوری ساری، حجت الله، شاخصه‌های اصلی اجتماع‌گرایی سندل بر اساس دو مفهوم سعادت و آزادی، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال دهم، شماره چهارم، پاییز 1394. 33- علیخانی، علی اکبر. 1388، در امدی بر نظریه سیاسی عدالت در اسلام، تهران : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. 34- -حسینی زاده، سید علی. 1388، سیره تربیتی پیامبر و اهل‌بیت، تهران؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 35- -علم الهدی، جمیله.1385الف. جریان‌های فکری تأثیرگذار در «تعلیم و تربیت» معاصر ایران، چاپ‌شده در بخشنامه کتاب نقد، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 36- ……………………… 1391، نظریه اسلامی تعلیم و تربیت، (مبانی آموزشی رسمی)، تهران: دانشگاه امام صادق علیه‌السلام. 37- فاضل، رقیه، 1392، سیاست‌گذاری نظام آموزشی با توجه به دیدگاه اسلام درباره عدالت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق (ع). 38- فاضلی، نعمت الله. 1382، مردم نگاری آموزش، انتشارات علم. 39- فاخری، رضا، 1397، مطالعه تطبیقی مفهوم، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام. 40- فیوضات، یحیی، 1387، مبانی برنامه‌ریزیآموزشی، تهران: انتشارات ویرایش. 41- کاپلستون، فردریک. 1370، تاریخ فلسفه از بنتام تا راسل، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، ج8، تهران :علمی و فرهنگی. 42- کالر، پیتر، 1396، قانون، اخلاق، فضیلت، ترجمه‌ی: انسیه مدنی، ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، شماره 137. 43- کمالی، علی. 1379، مقدمه‌ای بر جامعه شناسی نابرابری‌های اجتماعی تهران انتشارات سمت. 44- کومز، فلیپ هال، 1373،بحران جهانی آموزش‌وپرورش؛ چشم‌اندازآن از دهه هشتاد، ترجمه آل آقا، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 45- گلستانی، بررسی جایگاه عدالت اجتماعی در سیره پیامبر اعظم، مجله تاریخ در آینه پژوهش، شماره 11. 46- لطف آبادی، حسین. 1393، روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات سمت. 47- مصفا، نسرین؛ توسعه حق محور، کتاب نقد، شماره 36، ص 189- 202. 48- محمدی محمدعلی و دهقان حسین. 1383، آموزش و پرورش و گفتمان‌های نوین، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت. 49- محمدی، محمود. 1397، آموزش مطالعات اجتماعی و دانش آموزان طبقات فرودست اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، بخشنامه علمی تخصصی پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، دوره اول، شماره3. 50- مکارم شیرازی، ناصر. 1375، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب الاسلامیه. 51- موسوی اصفهانی، جمال الدین. 1380، عدالت اجتماعی در اسلام، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، تهران، چاپ اول. 52- مهر محمدی، محمود و خوی نژاد، غلامرضا. بی تا، ایدئولوژی‌های برنامه درسی، تهران، انتشارات سمت. 53- میبدی، فاضل، مجموعه مقالات پیرامون تساهل و تسامح، بی تا. 54- ژاک هلک، 1371، آموزش‌وپرورش: سرمایه‌گذاری برای آینده، ترجمه نفیسی، تهران: انتشارات مدرسه. 55- هیرشمن، آلبرت، 1385، به نقل از نتایج و عظیمی، آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ص 55. 56- واعظی، احمد، 1393. نقد و بررسی نظریه‌های عدالت، قم: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره). 57- واعظی، احمد، 1386، جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی، قم، دانشگاه باقر العلوم. 58- یارقلی، بهبود؛ ضرقامی، سعید؛ قائدی، یحیی و نقیب زاده، میرعبدالحسین، 1391، تحلیل تطبیقی فلسفه عدالت تربیتی: دیدگاه‌های لیبرال و جامعه‌گرا، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. 59- یزدانی، شهرام؛ دشتی رحمت آبادی، مرضیه؛ افشار، لیلا؛ احمدی، سلیمان و درخشان، اکبر. 1399، اقدامات لازم برای حرکت به سوی عدالت اموزشی در اموزش عالی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی

1- Kin, S. 1996. Gabriel Marcel. Translated to persian by Mostafa Malekian, Garos Publication, Tehran. 2- Lyotard, J. F. 2008. The Postmodern condition: a report on knowledge. Translated to persian by Hossainalinourozi, Gam Now Publication, Tehran. 3- Fromm, E. 1982, Man for Himself. Translated to persian by Akbar Tabrizi. Behjat publication. 4- Kymlicka, W. 2002.Contemporary Political Philosophy. New York: Oxford.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 4 =