نویسنده: دلیر، بهرام*؛

چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه ملاصدرا در مورد عدالت در عالم سیاست و اجتماع با رویکرد هستی شناسانه حکمت متعالیه و عرفان است. در این پژوهش با رویکرد اسمایی به عدالت سیاسی پرداخته شد و با سه اسم العدل، المقسط و الحلیم مورد مطالعه قرار گرفت، و هر سه اسم با مفاهیم سه گانه تعلق، تحقق و تخلق بررسی گردید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که صدرا بنا بر فلسفه متعالیه خود، عالم هستی را فعل خدا می داند که ویژگی های آن نشان از صفات و ویژگی های فعل خداوند و نظام احسن دارد. می بایست به فعل الهی راضی بود؛ چرا که عدل اساس عمل خداوند است.

منیع: سیاست متعالیه، تابستان 1401 – شماره 37 ، صفحه – از 8 تا 22 

دانلود مقالهدانلود مقاله

10.22034/sm.2022.540238.1755عدالت

 

 


Political Justice in Transcendental Wisdom and Mysticism

Author: Dalir, Bahram*;

Abstract: The purpose of the present study is to review the perspective of Mullā Sadrā about justice in the realm of politics and society with an epistemological approach to transcendental wisdom and mysticism. This research dealt with political justice from the view of names and it studied three names of al-‘Adl, al-Moqset, and al-Halim. All three names with triplet concepts of belonging, substantiation, and creation were researched. The research method was descriptive-analytic and the results indicated that Sadrā, according to his transcendental philosophy, considers the universe to be the act of God and that the world qualities indicate attributes and features of the act of God and the excellent system. Therefore, we should be satisfied with the divine act as it is the basis of justice.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − دو =