نویسنده: وکیلی، نجمه*؛ بوته، رویا ؛ محبی، علی ؛
چکیده: تربیت به مفهوم رشد تدریجی استعدادهای فطری و درونی،و عرفان در تعریف عام خود به معنای معرفت نسبت به باریتعالی است، ملاصدرا عارفی است که در عرفان اسلامی جایگاه والایی دارد، از این رو می توان از نظریات وی در تربیت، مخصوصا عرفان عملی بهره جست. عرفان عملی ملاصدرا دارای دو رکن معرفت و تهذیب نفس می باشد،از دیدگاه ملاصدرا،معرفت به حقایق اشیاء که تعریف حکمت و فلسفه را بدان معطوف نموده با معرفت خداوند تحقق می یابد، وی قرب الهی و تشبه به خداوند را غایت حکمت می داند، و برای نیل به این کمال نهایی راهی جز عمل به دستور شریعت قائل نیست، از این رو تزکیه نفس راهکار بنیادی در عرفان عملی ملاصدراست که از طریق ریاضات شرعی به ملکه عدالت ختم می شود، و در نهایت دو هدف ویژه تربیتی عرفان عملی او که شامل: ((حریت)) و ((تحقق هیئت استعلایی نفس بر بدن)) است محقق می گردد.
منبع: قرآن و طب پاییز 1399 – شماره 12 رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علوم/ISC (12 صفحه – از 68 تا 79 )
Explaining the Special Goals and Fundamental Solution of Practical Mysticism in Sadra Training
Author: Najmeh, Vakili*; Roya, Booteh; Ali, Mohebbi;
Abstract: Education in the sense of the gradual growth of innate and inner talents, and mysticism in its general definition means knowledge of the sublime. skip. Mulla Sadra’s practical mysticism has two pillars of knowledge and self-purification. And to achieve this final perfection, there is no other way but to act according to the Shari’a, so self-cultivation is a fundamental solution in Mulla Sadra’s practical mysticism, which ends with the Queen of Justice through religious mathematics, It includes: “Freedom” and “Realization of the transcendental body of the soul on the body” is achieved