نویسنده: الهی نژاد، حسین*؛
چکیده: مقاله ی پیش رو به واکاوی تحلیلی و تبیینی عدالت اجتماعی مهدوی در عصر غیبت بر اساس نظریه ی ولایت فقیه می پردازد. در این نوشتار, ابتدا به چیستی عدالت مهدوی و شاخصه های آن, نظیر «فراگیر و جهانی بودن», «جامع و کامل بودن» و «مقبولیت و پذیرش همگانی داشتن» پرداخته می شود و سپس به پردازش دو افق پسا ظهور و پیشا ظهور که یکی تداعی گر جامعه ی مطلوب مهدوی و دیگری بیانگر جامعه ی ولی فقیه است, مبادرت می شود و در ادامه, چگونگی پیاده سازی عدالت مهدوی در عصر غیبت بر اساس نظریه ی ولایت فقیه بررسی می شود. بر این اساس, در فرایند کار ابتدا مؤلفه های توجیهی ِتحقق اصل عدالت مهدوی نظیر «نیابت ولی فقیه», «فقاهت ولی فقیه», «عدالت ولی فقیه» و «معرفت بخشی ولی فقیه» بیان می گردد و در ادامه, به تبیین مؤلفه های توجیهی ِاستمرار عدالت مهدوی نظیر «کاریزمایی بودن ولی فقیه», «عدالت پیشگی ولی فقیه و کارگزاران او», «ترویج عدالت مهدوی توسط ولی فقیه» و «اجرا و مدیریت صحیح عدالت مهدوی توسط ولی فقیه» مبادرت می شود.
منبع: اسلام و مطالعات اجتماعی تابستان 1401 – شماره 37 – از 9 تا 35
A Model Analysis of Mahdavi Social Justice in the Age of Occultation Based on the Theory of Wilayat-e-Faqih
Author: Elahinezhad, Hossein*;
Abstract: The present paper deals with the analytical and explanatory analysis of Mahdavi social justice in the age of occultation based on the theory of Wilayat-e-Faqih. This paper, first deals with the nature of Mahdavi justice and its characteristics, such as “comprehensiveness and universality”, “comprehensiveness and perfection” and “having universal acceptance” and then focuses on processing two post-reappearance (of Imam Mahdi) and pre-reappearance horizons, one of which is associated with the ideal Mahdavi society and the other represents the society of the Wali-e-Faqih. In the following, how to implement Mahdavi justice in the age of occultation is examined based on the theory of Wilayat-e-Faqih. Accordingly, in this process, first the justifying components of the realization of the principle of Mahdavi justice such as “representation of the Wali-e-Faqih”, “Considering Wali-e-Faqih as a jurist”, “justice of the Wali-e-Faqih” and “knowledge of the Wali-e-Faqih ” are stated. Then, the explanatory components of the continuation of Mahdavi justice such as “being charismatic of the Wali-e-Faqih”, “justice of the Wali-e-Faqih and his agents”, “promotion of Mahdavi justice by the Wali-e-Faqih” and “proper implementation and management of Mahdavi justice by the Wali-e-Faqih ” are explained.