نویسنده: برزگری، مهدیه*؛

چکیده: تحقق عدالت از آرزوهای دیرینه جوامع بشری و یکی از اهداف بعثت انبیاء است. پیامبر اسلام(ص) نیز بنیان حکومت دینی را بر پایه عدالت گذارده بود. بعد از رحلت ایشان، در زمان‌ خلفای سه‌گانه، به‌تدریج‌ بینش‌ها تغییرکرد؛ رفتار حاکمان‌ و مردم‌ از الگوهای‌ مطلوب‌ اسلامی‌ فاصله‌ گرفت و جامعه دچار مفاسد اقتصادی شد. امام‌ علی(ع) بعد از اصرار مردم به شرطی خلافت را پذیرفتند که بتوانند با ایجاد تحولات اساسی و مبارزه پیگیر با مفاسد اقتصادی، عدالت اقتصادی را در جامعه برقرار کنند. این پژوهش تلاش دارد تا با بررسی کلام امام علی(ع) در نهج‌البلاغه، تغییر و تحولات اقتصادی دوره حکمرانی امام(ع) را نشان دهد. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که امام علی(ع) با تغییرات راهبردی در حوزه بینش اقتصادی یعنی آخرت‌گرایی، همسان‌سازی، منهای فقر، منهای تجمل، نقد قدرت و حوزه منش اقتصادی یعنی عملیاتی کردن عدالت توزیعی، شایسته‌سالاری، ساده زیستی، تکافل اجتماعی به برقراری عدالت اقتصادی پرداخت.

منبع: سیره پژوهی اهل بیت(ع) بهار و تابستان 1402 – شماره 16 رتبه علمی-ترویجی (حوزه علمیه (‎14 صفحه – از 59 تا 72 )

دانلود مقاله دانلود مقاله

سایت مرجع عدالت

Economic justice in the view of Imam Ali (AS)

Author: Mahdieh Barzegari*

Abstract: Realization of justice is one of the long-standing dreams of human societies and one of the goals of the prophets. The Prophet of Islam (PBUH) also laid the foundation of the religious government on the basis of justice. After his death, during the time of the three caliphs, views gradually changed; The behavior of the rulers and the people deviated from the desired Islamic patterns and the society suffered from economic corruption. After the insistence of the people, Imam Ali (AS) accepted the caliphate on the condition that they can establish economic justice in the society by making fundamental changes and continuous struggle against economic corruption. This research tries to show the changes and economic developments during the reign of Imam Ali (AS) by examining the words of Imam Ali (AS) in Nahj al-balagha. The findings of this article show that Imam Ali (AS) with strategic changes in the field of economic vision i.e. hereafterism, assimilation, minus poverty, minus luxury, criticism of power and the field of economic behavior i.e. operationalizing distributive justice, meritocracy, simple living, social takaful to establish Economic justice paid.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =